Bescherming van de Handelsnaamwet
This is a paragraph. Writing in paragraphs lets visitors find what they are looking for quickly and easily.
This is a paragraph. Writing in paragraphs lets visitors find what they are looking for quickly and easily.
This is a paragraph. Writing in paragraphs lets visitors find what they are looking for quickly and easily.
This is a paragraph. Writing in paragraphs lets visitors find what they are looking for quickly and easily.
This is a paragraph. Writing in paragraphs lets visitors find what they are looking for quickly and easily.
Name Lastname
Title
Name Lastname
Title
Name Lastname
Title
This is a paragraph. Writing in paragraphs lets visitors find what they are looking for quickly and easily.
This is a paragraph. Writing in paragraphs lets visitors find what they are looking for quickly and easily.
De naam waaronder een onderneming wordt gedreven.
Een handelsnaam is de naam van een onderneming. Dat kan de statutaire naam zijn, maar ook een andere handelsnaam. Bedrijven kunnen onder verschillende namen handelen.
Merken, aan de andere kant, zijn namen en andere tekens die producten of diensten onderscheiden. Vaak vervult een naam dezelfde functie: de naam PHILIPS is zowel de naam van een onderneming, als het merk van vele producten. Een dergelijke naam kan dan worden beschermd onder beide wetten.
De bescherming van een handelsnaam heeft niets met de Kamer van Koophandel te maken. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel geeft geen enkele vorm van handelsnaamrecht. Die krijgt u wanneer u een naam als naam van een onderneming feitelijk gebruikt.
Deze automatische bescherming is zeer welkom, maar toch beperkt. Vaak is het belangrijk om uw handelsnaam ook als merk te beschermen. Daardoor breidt u de bescherming aanzienlijk uit.
Vergeet niet dat de handelsnaam en de merken vaak de meest waardevolle bezittingen zijn van een onderneming. In vele gevallen zijn zij de sleutel tot een pensioen voor de ondernemer. Goede bescherming is daarvoor noodzakelijk.
Het draait allemaal om verwarring.
Iemand die een handelsnaam voert kan optreden tegen andere handelsnamen wanneer, gelet op de plaats van vestiging en de aard van de activiteiten, verwarring bij het publiek kan ontstaan.
Voor ondernemers die in heel Nederland actief zijn, geldt de bescherming in heel Nederland. Maar voor bedrijven die naar hun aard lokaal actief zijn, zoals een kapperszaak of een restaurant, kan de bescherming heel beperkt zijn, en kan iemand in een ander gebied straffeloos dezelfde naam gebruiken.
Dat is meestal niet fijn, zeker als u uitbreidingsplannen heeft. Dit probleem kunt u oplossen door uw handelsnaam als merk te registreren. Uiteraard moet de naam aan de vereisten van de merkenwet voldoen.
Het kiezen van een nieuwe handelnaam is erg moeilijk, U moet uitzoeken of de naam in conflict komt met andere handelsnamen, maar ook met andere merken.
Laat ook voor handelsnamen altijd een onderzoek verrichten voordat u die in gebruik neemt. Wij helpen u graag.
Beschrijvende namen mogen, maar ....
Veel bedrijven kiezen een beschrijvende naam voor hun onderneming. De naam moet een minimum aan onderscheidingskracht hebben. De naam "Slagerij" is onvoldoende onderscheidend als handelsnaam voor een slagerij. Maar de naam Fire-Control voor een bedrijf op het gebied van brandbeveiliging is wel een geldige handelsnaam.
Een beschrijvende handelsnaam kan dus, in tegenstelling tot merken, vaak wel worden beschermd. De bescherming is niet uitgebreid. Een geringe afwijking zou genoeg kunnen zijn om verwarring te voorkomen.
Voor een sterke bescherming van uw handelsnaam is het verstandig om een onderscheidende naam te kiezen. Uiteindelijk is zo'n naam ook commercieel veel sterker dan een naam, waarvan er vele varianten in de markt zijn.
Soms kan het zin hebben om twee handelsnamen te kiezen. De ene onderscheidend, en de andere vrij beschrijvend. Bijvoorbeeld: "Willemsen Snelklussers". De beschrijvende naam ("Snelklussers") helpt u om een verkoopboodschap snel over te brengen, terwijl de onderscheidende naam ("Willemsen") op de achtergrond "meerijdt" op deze bekendheid en uiteindelijk een sterke bekende naam kan worden, zonder dat u daarvoor grote investeringen heeft moeten doen.